Cine este Oana Niță, profesoara care s-a întors să predea într-un sat de lângă orașul natal după ce a renunțat la un loc de muncă bine plătit în București

Cine Este Oana Niță, Profesoara Care S-A Întors Să Predea Într-Un Sat De Lângă Orașul Natal După Ce A Renunțat La Un Loc De Muncă Bine Plătit În București
16.09.2021

Predă franceză în satul dâmbovițean Mănești, din apropiere de Târgoviște. Pentru că este profesoară într-un sat cu mulți copii din familii defavorizate cea mai mare bucurie a ei este să se implice în programe care le pot da elevilor șansa să învețe prin metode noi, diferite. Așa a fost în 2015 când a reușit să-i ducă pe copii într-o tabară care pentru mulți a fost și singura în care au fost. Sau așa a fost în 2020 când s-a alăturat programului Școala din Valiză. Află mai multe despre cine este Oana Niță, profesoară de limba franceză la Școala Gimnazială Mănești din județul Dâmbovița.

  1. Când și cum v-ați început cariera de cadru didactic?

Predau limba franceză la Școala Gimnazială Mănești din anul 2009. Mi-am dorit dintotdeauna să fiu profesor, a fost o dorință manifestată încă din copilărie. După finalizarea studiilor superioare am lucrat și în alte domenii, în București, dar nu m-am regăsit în ceea ce făceam, deși satisfacțiile financiare erau mai mari. Prin urmare, am decis să nu-mi abandonez visul de a fi profesor și m-am întors în orașul natal, intrând în sistemul de învățământ. Îmi face plăcere să lucrez cu copiii, iar această profesie îmi oferă șansa de a mă perfecționa în permanență, de a inova, de a-mi ține mintea antrenată.

  1. Cu câți copii interacționați și între ce vârste sunt aceștia?

În acest an școlar voi interacționa cu aproximativ 200 de elevi, cu vârste cuprinse între 11-14 ani.

  1. Care sunt cele mai mari bucurii pe care le aveți ca profesor în mediul rural?

 Cele mai mari bucurii sunt aceea de o oferi elevilor oportunități noi de învățare prin participarea la diferite proiecte educaționale; bucuria reușitei profesionale a unor foști elevi și bucuria de a face parte dintr-un colectiv mic și unit, prietenos, deschis la nou.

  1. Puteți să ne descrieți un anumit moment care v-a bucurat foarte mult în cariera dvs de cadru didactic?

Mă gândesc la primul mare moment de bucurie pe care l-am avut în cariera de profesor. În anul 2013, am participat cu un proiect în cadrul programului național „Școala lui Andrei”, obținând locul 1. Pe lângă finanțarea pe care am primit-o pentru implementarea ideii din proiect, cei 25 de elevi din echipa de proiect au beneficiat de o tabără gratuită la Bran, timp de o săptămână, în care și-au dezvoltat competențele antreprenoriale. A fost o tabără foarte bine organizată, cu momente inedite, iar pentru majoritatea elevilor a fost prima și ultima lor tabără la care au putut participa, condițiile financiare ale familiilor nepermițând pentru ei alte experiențe de acest gen.

  1. Care sunt cele mai mari provocări și chiar frustrări pe care le aveți ca profesor în mediul rural? Puteți să oferiți un exemplu concret?

Nu-mi place când aud faptul că un profesor din mediul rural este mai puțin pregătit profesional, sau că se străduiește mai puțin decât un profesor din mediul urban. În mediul rural rezultatele elevilor nu depind în totalitate de calitatea procesului didactic, ci sunt determinate și de mediul din care provin elevii: situația financiară a familiei, nivelul educațional al părinților, lipsa unor modele demne de urmat, activități gospodărești care le ocupă timpul etc.

  1. Puteți să ne spuneți un lucru pe care l-ați învățat de la copiii cu care ați lucrat de-a lungul anilor?

Cred ca am preluat din energia, optimismul și curajul lor.

  1. Au fost perioade în care ați fost tentată să vă retrageți din această profesie pentru alte domenii?

Nu, niciodată. Înainte de a intra în învățământ am experimentat și alte domenii și am un termen de comparație. Este o profesie grea, cu multe provocări, dar care oferă în același timp și satisfacții. Merg cu drag la școală și îmi place ceea ce fac.

  1. Când ați început să lucrați în programul „Școala din valiză” și ce v-a determinat să vă implicați?

În programul „Școala din valiză” am intrat în anul școlar 2020-2021. Trecerea la învățământul online ca urmare a apariției pandemiei nu a fost ușoară pentru noi. Școala în care profesez face parte dintr-o comunitate defavorizată, motiv pentru care foarte mulți elevi nu au avut dispozitivele necesare pentru a se conecta. Mai mult, școala nu dispunea de conexiune la internet și de o bază materială care să vină în sprijinul elevilor și al cadrelor didactice. În acel moment ne-am gândit că trebuie să găsim soluții și am căutat proiecte. Așa am descoperit programul „Școala din valiză”.

  1. În ce fel sunt diferite orele atunci când folosiți tabletele și platforma din program?

Orele sunt mai atractive și mai dinamice, elevii le așteaptă cu drag. Toți elevii sunt implicați în mod egal, fiecare dispunând de o tabletă.

  1. Cum a fost când ați început să folosiți platforma? Ce vi s-a părut mai dificil la început și ce v-a determinat să continuați? Cât dura să creați o lecție?

Începutul a fost mai dificil, dar datorită webinariilor organizate am învățat repede. Platforma nu este dificilă, trebuie doar puțină exersare, dorință și ambiție. Pe măsura utilizării, lecțiile se realizează din ce în ce mai ușor. La început mi s-a părut totuși dificilă inițial logarea elevilor pe platformă. Această etapă dura foarte mult și iroseam timpul. Acum este mult mai bine deoarece conectarea se realizează cu ajutorul unui cod QR. Ca și coordonator al proiectului a fost dificil să determin toți colegii să utilizeze tabletele în timpul orelor, dar a fost o situație de înțeles deoarece reveneam din perioada orelor online și o parte dintre colegi au simțit nevoia unei „deconectări”. Era nevoie de o pauză din punct de vedere digital.

  1. De unde vă inspirați pentru a crea conținutul pe platformă? Ce resurse folosiți?

Pentru a realiza activități utilizez platformele www.learningapps.org, www.liveworksheets.com și www.wardwall.net. Ulterior aduc conținutul în platformă. Testele le realizez direct în platformă.

  1. Cum v-ați dori să fie lecțiile? Este ceva ce v-ați dorit să creați până acum și nu ați reușit?

Îmi doresc ca lecțiile să fie interactive, să ofere fiecărui elev posibilitatea de a progresa și de a se simți valorizat și implicat.

  1. Ce vă zic copiii atunci când lucrați cu ei pe tablete? Ați observat vreun progres în performanța lor sau legat de interesul lor față de școală atunci când folosesc tabletele?

Elevii sunt entuziasmați și așteaptă cu plăcere orele în care sunt utilizate tabletele. Întreabă încă din pauză dacă vor primi tablete la oră. Mulți dintre ei stăpânesc acum foarte bine logarea pe platformă, pot accesa lecțiile de acasă, singuri, dovadă că există un progres și în dezvoltarea competenței digitale. De asemenea, în cadrul orelor elevii sunt mai atenți, încercând fiecare să realizeze cât mai corect sarcinile de lucru din platformă.

  1. Ce sfaturi le-ați da altor colegi profesori care folosesc instrumentele din program, dar și colegilor care nu sunt parte a programului?

Pe colegii din program îi sfătuiesc să nu renunțe, pe ceilalți îi rog să se implice deoarece este foarte important să ținem pasul cu elevii și să ne conectăm la această lume a lor. Pentru generațiile de astăzi, internetul a devenit un mod de viață, este o cale prin care ei învață foarte ușor și din plăcere.

  1. Care este viziunea dvs. față de educație?

Elevii au nevoie de nou și de ancorare în realitate pentru a conștientiza importanța lucrurilor învățate. Educația trebuie să se bazeze pe partea practică, astfel încât elevii să fie motivați și implicați activ.

  1. Ce le spuneti sau ce faceti pentru a-i motiva pe copii să învețe? Cât de deschiși sunt copiii cu care lucrați față de școală?

Elevii mei nu sunt foarte deschiși față de școală, mulți nici nu conștientizează importanta școlii pentru succesul în viață. Pentru a-i motiva să învețe le ofer de cele mai multe ori exemple concrete de persoane care au reușit, din mediul lor, pentru a fi cât mai convingătoare. De asemenea, am încercat să utilizez metode moderne de predare și să-i implic în diferite proiecte educaționale.