Angela Ioniu, profesoară: Elevii m-au învățat să am încredere în forțele proprii, m-au întărit atunci când aveam tendința de a renunțat. M-au învățat că viața înseamnă luptă, perseverență

Angela Ioniu, Profesoară: Elevii M-Au Învățat Să Am Încredere În Forțele Proprii, M-Au Întărit Atunci Când Aveam Tendința De A Renunțat. M-Au Învățat Că Viața Înseamnă Luptă, Perseverență
18.10.2021

În copilărie, Angela Ioniu visa să devină cercetător sau medic. Ceea ce a și determinat-o să se specialize în domeniul biologiei. Astfel, de 22 de ani, profesoara Angela Ioniu predă biologia în cadrul Școlii Gimnaziale Golăiești din județul Iași. Și tot de atunci a învățat de la elevii săi să aibă încredere în ea și că viața înseamnă luptă și perseverență. Află-i povestea în acest interviu.

  1. Când si cum v-ați început cariera de cadru didactic? Predați în mai multe școli? Dacă da, care este numele lor?

Cariera de cadru didactic am început-o în anul 1999, când urmam cursurile de masterat la Facultatea De Biologie Universitatea “Al. I. Cuza” din Iași. Îmi doream să devin cercetător sau medic, dar am ales această carieră. Predau în Școala Gimnazială Golăiești (Iași) și interacționez cu aproximativ 130 copii, cu vârste între 12-15 ani.

  1. Care sunt cele mai mari bucurii pe care le aveți ca profesor în mediul rural?

 Satisfacția cea mai mare în cariera de cadru didactic este legată de realizările mele concretizate în rezultate la competiții și concursuri la disciplina biologie și pe științe pentru ca am stimulat pasiunea elevilor pentru descoperirea vieții, realizând conexiuni cu alte discipline.

  1. Puteți să ne descrieți un anumit moment care v-a bucurat foarte mult în cariera dvs. de cadru didactic?

Îmi aduc aminte cu mare satisfacție de “Concursul de Științe și Tehnologii Ștefan Procopiu” de la Mamaia din 2018, faza națională. Pentru elevii din mediul rural a însemnat ceva enorm să fie selectati pentru această etapă, să se deplaseze în alt județ si să interacționeze cu elevi de la alte școli din țară mai ales că eu am organizat  această deplasare. Nu în ultimul rând, unii dintre ei nici nu au văzut marea până atunci.

  1. Care sunt cele mai mari provocări și chiar frustrări pe care le aveți ca profesor în mediul rural? Puteți să oferiți un exemplu concret?

 Cele mai mari provocări când ești cadru didactic în mediul rural sunt condițiile din școală, lipsa bazei materiale. De asemenea, este adesea frustrantă lipsa de implicare a părinților și faptul că elevii ajung uneori să abandoneze școala din cauza faptului că în familie nu este valorizată destul educația.

  1. Puteți să ne spuneți un lucru pe care l-ați învățat de la copiii cu care ați lucrat de-a lungul anilor?

Elevii m-au învățat să am încredere în forțele proprii, m-au întărit atunci când aveam tendința de a renunța, m-au învățat că viața înseamnă luptă, perseverență. Asta m-a ajutat să ajung până aici, acum.

  1. Au fost perioade în care ați fost tentat să vă retrageți din această profesie pentru alte domenii?

 Am avut tendința de a renunța la profesia de dascăl pentru a lucra ca biolog.

  1. Când v-ați alăturat programului „Școala din valiză”?

Am început să lucrez pe programul “Școala din valiză” din 2020 atunci când programul a ajuns și în comunitatea noastră.

  1. Ce v-a determinat să vă implicați în acest program?

În primul rând sunt consilier educativ  în  școală și mă ocup de proiecte educative și activități extracurriculare. Acest program s-a pliat foarte bine în contextual pandemiei când toate școlile au trecut în online și elevii au trebuit să se adapteze noilor tehnologii.

  1. În ce fel sunt diferite orele atunci când folosiți tabletele și platforma din program?

Orele au devenit mai interesante și provocatoare în același timp, elevii învață să folosească tehnologia, iar lecțiile sunt mai atractive.

  1. Cum a fost când ați început să folosiți platforma? Ce vi s-a părut mai dificil la început și ce v-a determinat să continuați? Cât dura să creați o lecție?

Recunosc, la început a trebuit să mă obișnuiesc și să învăț și eu să lucrez pe platformă participând la webinarii și sesiuni de informare. La început mi-a fost greu să gestionez managementul cohortelor, iar, la evaluari, afișarea testului cu rezultate.

  1. De unde vă inspirați pentru a crea conținutul pe platformă? Ce resurse folosiți?

https://www.mozaweb.com/

https://www.manuale.edu.ro/

https://kahoot.com/schools-u/

https://clasadigitala.ro/

https://www.liveworksheets.com/

  1. Cum v-ați dori să fie lecțiile? Este ceva ce v-ați dorit să creați până acum în platformă și nu ați reușit?

Nu cred că ar trebui ceva schimbat.  Platforma este un mijloc de a transforma lecțiile clasice în lecții interactive.

  1. Ce vă zic copiii atunci când lucrați cu ei pe tablete? Ați observat progese privind performanța lor sau legat de interesul lor față de școală atunci când folosesc tabletele?

Copiii sunt încântați atunci când folosim tabletele. Se creează un scenariu unic, devin mai încrezători și se cred puternici. Simt că „țin situația sub control”! Da, progresul se observă atunci cănd folosesc tehnologia, se ajută între ei, iar lecțiile sunt mai ușoare.

  1. Ce sfaturi le-ați da altor colegi profesori care folosesc instrumentele din program, dar și colegilor care nu sunt parte a programului?

 Să folosească cu încredere această platformă. Instrumentele sunt necesare atât pentru formarea elevilor cât și a profesorilor.

  1. Care este viziunea dvs. față de educație?

Viziunea mea este ca educația ne unește. Dezbaterea despre sistemul de învăţământ este una slab conectată la viziunea şi practicile actuale, fiind mai degrabă ancorată în ceea se întâmpla cu ani în urmă sau în incidente izolate. Cred că pentru orice discuţie despre sistemul de învăţământ trebuie să ne raportăm la posibilităţile create și să ne raportăm la nevoile comunității pentru a putea transforma generații de tineri  mai încrezători în viitor.

  1. Ce le spuneți sau ce faceți pentru a-i motiva pe copii să învețe? Cât de deschiși sunt copiii cu care lucrați față de școală?

Elevii, în ultimii ani, „învață” mai mult din publicații, emisiuni TV si din sursele inepuizabile oferite de internet. Criteriile care au stat la alegerea acestor modele de către elevi reliefează faptul ca în prim plan apar realizarea profesională, notorietatea și banii. Performanța elevului  este atinsă atunci când tehnologia este în mâna profesorilor învățați să folosească acest lucru la clasă.